Od czego zacząć kontakt z mediami?

Zaistnienie w mediach to cel wielu ekspertów i liderów rozwijających swoje firmy. Jednak cały czas mam wrażenie, że media kojarzone są z miejscem dostępnym jedynie dla wybranych, a sama współpraca z nimi jest procesem owianym ścisłą tajemnicą. Jako właścicielka butikowej agencji PR, która pomogła zaistnieć w mediach wielu klientom, zapewniam Cię, że media są otwarte na współpracę. Z Tobą również.

Pierwszymi pytaniami, jakie zadają mi osoby chcące zaistnieć w mediach jako ekspert, są najczęściej:

  • „Danka, od czego ja mam zacząć współpracę z mediami?”
  • „Co powinnam dla nich przygotować?”
  • „Co zrobić, żeby w ogóle się do nich dostać?”

Wbrew pozorom przygotowanie się do współpracy z mediami nie jest wcale skomplikowane i można je ograniczyć do czterech podstawowych kroków. Warto je sprawdzić na własnym biznesowym podwórku. Budowanie wizerunku liderów i ekspertów w mediach wymaga – tak jak inne działania reklamowe – sprawdzenia kilku wariantów działań, np. tematów, z którymi chcemy pojawić się w mediach czy samych rodzajów mediów.

Krok 1. Przemyśl temat, jaki chcesz zaproponować mediom

Najłatwiejszym sposobem na znalezienie tematu, w którym mogłabyś się wypowiedzieć, jest prześledzenie tych, które są aktualnie na topie w interesujących Cię mediach. Oczywiście tematy te należy analizować pod kątem obszaru, w którym działasz. Być może okaże się, że Ty – jako specjalista w swojej dziedzinie – możesz nakreślić ten temat z zupełnie innego punktu widzenia lub uzupełnić go o informacje, które nigdzie się dotąd nie pojawiły.

Przeanalizowanie otoczenia w mediach, w których chcesz wystąpić, służy nie tylko jako inspiracja do wyselekcjonowania tematu, ale również do zapoznania się z obowiązującymi trendami w strategii komunikacji marek. Pamiętaj, że zaproponowany przez Ciebie temat musi być interesujący dla mediów i czytelników. Media chętnie poruszają tematy tabu bądź te sprzed lat, które można ukazać dziś z zupełnie innej strony. Praktycznym przykładem jest popularność w lutym/marcu br. tematów związanych z pracą zdalną, które odpowiadały na kryzysy pracowników pracujących w tym modelu. Dlatego, jeśli chcesz zaproponować mediom naprawdę ciekawy temat, musisz śledzić trendy w tym zakresie. Pamiętaj też, że realizacja przez media tematu nieco potrwa ze względu na cykl wydawniczy, więc musisz zadbać o to, aby przedstawić go w odpowiednim czasie.

Krok 2. Chcesz być liderem marki? Opracuj biogram

Skoro chcesz zaistnieć jako ekspert lub być twarzą marki swojego biznesu, warto dać się poznać. W tym celu opracuj swój biogram, w którym możesz opisać swoje doświadczenie zawodowe, pomysł na biznes, historię swojej marki. Dziennikarz, czytając Twój biogram, nabierze pewności, że ma do czynienia z ekspertem w danej dziedzinie. Interesującym dla niego tematem może okazać się również Twój ciekawy pomysł na biznes.

Krok 3. Przygotuj informację prasową

Chociaż nt. informacji prasowych toczy się wiele dyskusji, moim zdaniem to podstawowe narzędzie we współpracy z mediami. Chociażby dlatego, że pozwala na pełne zaprezentowanie tematu, którym chcesz zainteresować media. Umówmy się: w mailu nie uda się zawrzeć wszystkiego. W omówienia tematu, problemu czy przedstawienia swojego stanowiska w konkretnej sprawie sprawdzi się dobrze przygotowany materiał prasowy. Z punktu widzenia mediów informacja prasowa to dokument, na którym mogą dowolnie pracować: wykorzystać przesłaną przez Ciebie treść, zgłębić temat, zweryfikować przedstawione przez Ciebie informacje. Omówienie tematu w informacji prasowej nie wymaga też od dziennikarza robienia wstępnego researchu, a tym samym pozwala mu zaoszczędzić czas pracy nad materiałem.

Krok 4. Zacznij działać!

Jedną z najważniejszych kwestii w dążeniu do współpracy z mediami jest… działanie. Zacznij pisać do mediów i dziennikarzy. Czy do wielu? Wszystko zależy od tego, jaki chcesz efekt osiągnąć. Jeśli masz wybrane tytuły, w których chcesz zaistnieć, w pierwszej kolejności skontaktuj się z osobami z redakcji odnalezionymi chociażby w mediach społecznościowych (zarówno Facebook, Instagram, jak też LinkedIn). Najważniejsze jest, aby zrobić ten krok i spróbować nawiązać kontakt. Zaznaczam, że w tym przypadku ważna jest również wytrwałość. Często spotykam się z teorią, że skoro nikt nie odpowiedział na moją informację prasową, to ona po prostu nie działa. A tak naprawdę Twój kontakt z mediami nie działa, bo nie testujesz różnych rozwiązań: nie zmieniasz tematu, nie przeredagowujesz materiałów prasowych, nie próbujesz różnych form kontaktu. Oczywiście wymaga to Twojego zaangażowania, ale przecież bez tego niczego nie da się osiągnąć…

Mam nadzieję, że udało mi się odczarować rozpoczęcie współpracy z mediami. Jeśli czujesz masz do mnie pytanie, skorzystaj z bezpłatnej 15-minutowej konsultacji. Zapisz się TUTAJ .

rolinger-2

Skontaktuj się

  • +48 509 547 609

  • biuro@rolingerpr.pl

Dołącz do mnie