Jeśli chcesz być cenionym autorytetem w swojej dziedzinie, budować wyrazistą i rozpoznawalną markę, Twoim pytaniem nie powinno być czy warto być ekspertem medialnym lecz jak to zrobić dobrze – w zgodzie ze sobą, oraz mądrze –  z pełną korzyścią dla swojej marki firmowej i osobistej.

Obecność w mediach wpływa na Twój rozwój zawodowy (myślę, że osobisty również). Gdy systematycznie pojawiasz się w mediach w roli eksperta, budujesz silną pozycję i stajesz się numerem 1 w głowach odbiorców. Dziennikarz, pracując nad materiałem z Twojej dziedziny zadzwoni po komentarz ekspercki właśnie do Ciebie, bez szukania innych specjalistów i kontaktowania się z Twoją konkurencją.

Czy wystarczy jedno wystąpienie w TV, aby już stać się rozpoznawalnym ekspertem? Obawiam się, że nie. To wymaga systematyczności i rozłożenia w czasie.

Kiedyś na jednym ze spotkań z trzema dziennikarkami zdrowotnymi zapytałam je o polecenie dobrego dermatologa. W jednej chwili z ich ust padło nazwisko dr Chlebus, która od lat, systematycznie pojawia się w mediach prasowych, internetowych czy telewizyjnych i dzieli się swoją ekspercką wiedzą z zakresu leczenia i prawidłowej pielęgnacji skóry z problemami.

To było 5 lat temu, a wciąż przeglądając prasę bądź portale kobiece zdarza mi się trafić na artykuły z udziałem ekspertki. Cały czas pracuje na swoją markę – nie tylko przyjmując pacjentów, ale też dzieląc się szerzej swoją wiedzą i doświadczeniem.

Z kim lubią pracować dziennikarze?

Dziennikarz, podobnie jak i Ty w swojej pracy, chce dobrze wykonać swoje zadanie. Jednak w jego zawodzie jest to o tyle trudne, że sukces w dużym stopniu jest uzależniony od eksperta, z którym podejmie współpracę.
Musi mieć pewność, że materiał, który przygotuje będzie oparty na rzetelnej wiedzy, a jednocześnie podany w atrakcyjny sposób. Dodatkowo dobrze współpracuje się z kimś, kto rozumie pracę mediów.

Do mediów nie są zapraszani wyłącznie eksperci z tytułem naukowym, chociaż na pewno to wzbudza większy autorytet u odbiorców. Jednak prawda jest taka, że dla mediów istotniejsze jest to, w jaki sposób przedstawi się fragment wiedzy, w której się specjalizujesz. Nie każdy potrafi w atrakcyjny sposób dla mediów zaprezentować swoją wiedzę. Co więcej (co mnie osobiście przeraża) – dużo atrakcyjniejsze są osoby, które nawet nie mają odpowiedniej wiedzy, a potrafią tak się zaprezentować, że dziennikarze chętnie korzystają z ich opinii. Nie złości Cię to czasem, że eksperci, którzy są 100 mil za Tobą, wypowiadają się w prestiżowych mediach, podczas gdy Ty jesteś odbiorcą ich wystąpień? Zatem…

Jakie są cechy idealnego eksperta medialnego?

  1. Dostępność – tutaj mam na myśli sposób wypowiedzi eksperta. Media potrzebują  osób, które potrafią mówić o rzeczach trudnych w sposób zrozumiały, zwięzły i barwny. Nie bez powodu rosyjski nowelista i dramaturg Anton Czechow (szczególnie polecam lekturę krótkich opowiadań ;)) twierdził, że zwięzłość jest siostrą talentu.
  2. Dyspozycyjność – jeśli chcesz współpracować z mediami musisz być pozytywnie nastawiony i gotowy do udzielenia komentarza lub konsultacji artykułu w terminie, gdy nie zawsze jest Ci to na rękę. I udaje Ci się to zrobić w krótkim czasie, czyli sprawdzony artykuł wysyłasz kolejnego dnia (chociaż to zależy od ustaleń z redakcją. Zależy jak pilny jest artykuł, czy będzie wydany w prasie czy Internecie), a nie po tygodniu. Niestety najczęściej jest tak, że dziennikarz potrzebuje skonsultowania tekstu bądź udzielenia komentarza na cito. I nie wynika to z jego złej woli czy braku organizacji lecz ze specyfiki pracy.
  3. Terminowość – gdy umawiasz się z dziennikarzem na konkretny termin, musisz go dotrzymać. W mediach prasowych skład gazety jest wysyłany do druku i ten termin jest nieprzekraczalny. Jeśli nie masz czasu, po prostu od razu poinformuj o tym dziennikarza.
  4. Proaktywność – rozmawiając z dziennikarzem nie ograniczaj się wyłącznie do udzielania odpowiedzi na pytania. Poruszaj nowe wątki (związane z tematem), podziel się ciekawostkami, opowiedz historię ze swojej praktyki zawodowej. Ciekawy rozmówca jest zawsze na wagę złota. Będziesz częściej zapraszany do współpracy.

Co zrobić, aby stać się ekspertem medialnym czyli Key Opinion Leader?

Key Opinion Leader (Lider Opinii) – jest to osoba, która cieszy się szczególnym autorytetem w swojej branży lub dziedzinie i ma wpływ na opinie i preferencje określonej grupy społecznej lub zawodowej. Co zrobić, aby stać się KOL?

  1. Odpowiedz sobie na pytanie, czy jesteś specjalistą w danej dziedzinie. Czy masz odpowiednią wiedzę? Czy rzeczywiście znasz się na temacie? Pamiętaj, że dla mediów atrakcyjniejszy jest dobrze podany fragment wiedzy, niż eksperckość.
  2. Przemyśl czy ta wiedza jest ciekawa dla mediów. Zastanów się, jakie media mogą być zainteresowane, a także w jakich chciałbyś się znaleźć (jakie tytuły wzmocnią Twoją markę). Pomyśl, co z Twojej dziedziny byłoby ciekawe dla mediów, w których chciałbyś być.
  3. Rozpocznij przygodę z mediami od mediów branżowych, abyś mógł zaistnieć jako ekspert w danej dziedzinie.
  4. Rozpocznij współpracę z prasą ogólnopolską i portalami. To może być dobry początek do wypłynięcia na szersze wody.

Jakie aktywności możesz podejmować, które przybliżą Cię do bycia ekspertem medialnym?

  1. Stwórz swoje miejsce w sieci.
    To może być strona internetowa z Twoim biogramem, doświadczeniem i portfolio, blog, na którym dzielisz się wiedzą czy aktywne konto w mediach społecznościowych np. na LinkedIn, gdzie przedstawiasz swoje CV, a jednocześnie możesz publikować artykuły blogowe, brać udział w dyskusjach. Możesz stworzyć swoje miejsce również na Facebooku czy Instagramie i jeszcze bardziej wchodzić w interakcje z odbiorcami robiąc live’y.
  2. Pomyśl o wystąpieniu na konferencji branżowej.
    Zrób listę ważnych dla Twojej branży wydarzeń i skontaktuj się z organizatorem z propozycją bezpłatnej prelekcji. Zaproponuj temat, który jest Ci bliski i jednocześnie istotny dla uczestników. To będzie okazja nie tylko do zaprezentowania się na forum, ale jednocześnie możliwość poznania również dziennikarzy, którzy często bywają na ciekawych konferencjach.
  3. Dołącz do organizacji czy stowarzyszeń, w których możesz uczestniczyć w ważnych z punktu widzenia Twojej drogi zawodowej projektach. Zazwyczaj nowe inicjatywy są interesujące dla mediów. Dla Ciebie to może być ciekawe doświadczenie oraz sposób nawiązania kontaktu z dziennikarzami, który wydarzy się „samoistnie”. Możesz również przemyśleć założenie własnej organizacji i budowanie jej rozpoznawalności.
  4. Bądź proaktywny. Nie czekaj aż Cię znajdą tylko wyjdź z inicjatywą. Zaczynaj od małych kroków, ale wykonuj je systematycznie.

Jeśli chcesz poznać zasady współpracy z mediami, pobierz bezpłatny ebook: Jak współpracować z mediami? TUTAJ.

rolinger-2

Skontaktuj się

  • +48 509 547 609

  • biuro@rolingerpr.pl

Dołącz do mnie