Jeśli zamierzasz być cenionym
autorytetem w swojej dziedzinie, chcesz zarządzać szanowaną i znaną firmą, zostać
rozpoznawalnym liderem, Twoim pytaniem nie powinno być czy warto być ekspertem
medialnym lecz jak to zrobić dobrze – w zgodzie ze sobą, oraz mądrze –  z pełną korzyścią dla swojej marki firmowej i
osobistej.

Obecność w mediach wpływa na Twój rozwój zawodowy (myślę, że osobisty
również). Gdy systematycznie pojawiasz się w mediach w roli eksperta, budujesz
silną pozycję i stajesz się numerem 1 w głowach odbiorców. Dziennikarz,
pracując nad materiałem z Twojej dziedziny zadzwoni po komentarz ekspercki właśnie
do Ciebie, bez szukania innych specjalistów i kontaktowania się z Twoją
konkurencją.

Czy wystarczy jedno wystąpienie w TV, aby już stać się
rozpoznawalnym ekspertem? Obawiam się, że nie. To wymaga systematyczności i
rozłożenia w czasie.

Kiedyś na jednym ze spotkań z trzema dziennikarkami
zdrowotnymi zapytałam je o polecenie dobrego dermatologa. W jednej chwili z ich
ust padło nazwisko dr Chlebus, która od lat, systematycznie pojawia się w
mediach prasowych, internetowych czy telewizyjnych i dzieli się swoją ekspercką
wiedzą z zakresu leczenia i prawidłowej pielęgnacji skóry z problemami.

To było 5 lat temu, a wciąż przeglądając prasę bądź portale
kobiece zdarza mi się trafić na artykuły z udziałem ekspertki. Cały czas
pracuje na swoją markę – nie tylko przyjmując pacjentów, ale też dzieląc się
szerzej swoją wiedzą i doświadczeniem.   

Z kim lubią pracować
dziennikarze?

Dziennikarz, podobnie jak i Ty w swojej pracy, chce dobrze
wykonać swoje zadanie. Jednak w jego zawodzie jest to o tyle trudne, że sukces
w dużym stopniu jest uzależniony od ekspertka, z którym podejmie współpracę.
Musi mieć pewność, że materiał, który przygotuje będzie oparty na rzetelnej
wiedzy, a jednocześnie podany w atrakcyjny sposób. Dodatkowo dobrze
współpracuje się z kimś, kto rozumie pracę mediów.

Do mediów nie są zapraszani wyłącznie eksperci z tytułem
naukowym, chociaż na pewno to wzbudza większy autorytet u odbiorców. Jednak
prawda jest taka, że dla mediów istotniejsze jest to, w jaki sposób przedstawi
się fragment wiedzy, w której się specjalizujesz. Nie każdy potrafi w
atrakcyjny sposób dla mediów zaprezentować swoją wiedzę. Co więcej (co mnie
osobiście przeraża) – dużo atrakcyjniejsze są osoby, które nawet nie mają
odpowiedniej wiedzy, a potrafią tak się zaprezentować, że dziennikarze chętnie
korzystają z ich opinii.  Zatem…

Jakie są cechy
idealnego eksperta medialnego?

  1. Dostępność – tutaj mam na myśli sposób wypowiedzi eksperta. Media potrzebują  osób, które potrafią mówić o rzeczach trudnych w sposób zrozumiały, zwięzły i barwny. Nie bez powodu rosyjski nowelista i dramaturg Anton Czechow (szczególnie polecam lekturę krótkich opowiadań ;)) twierdził, że zwięzłość jest siostrą talentu. Przygotuj się do kontaktu z dziennikarzem. Przemyśl metafory, porównania, które trafnie opiszą zagadnienie i sprawią, że dla odbiorców wszystko będzie proste i jasne.
  2. Dyspozycyjność – jeśli chcesz współpracować z mediami musisz być pozytywnie nastawiony i gotowy do udzielenia komentarza lub konsultacji artykułu w terminie, gdy nie zawsze jest Ci to na rękę. I udaje Ci się to zrobić w krótkim czasie, czyli sprawdzony artykuł wysyłasz kolejnego dnia (chociaż to zależy od ustaleń z redakcją. Zależy jak pilny jest artykuł, czy będzie wydany w prasie czy Internecie), a nie po tygodniu. Niestety najczęściej jest tak, że dziennikarz potrzebuje skonsultowania tekstu bądź udzielenia komentarza na cito. I nie wynika to z jego złej woli czy braku organizacji lecz ze specyfiki pracy. 
  3. Terminowość – gdy umawiasz się z dziennikarzem na konkretny termin, musisz go dotrzymać. W mediach prasowych skład gazety jest wysyłany do druku i ten termin jest nieprzekraczalny. Jeśli nie masz czasu, po prostu od razu poinformuj o tym dziennikarza.
  4. Proaktywność – rozmawiając z dziennikarzem nie ograniczaj się wyłącznie do udzielania odpowiedzi na pytania. Poruszaj nowe wątki (związane z tematem), podziel się ciekawostkami, opowiedz historię ze swojej praktyki zawodowej. Ciekawy rozmówca jest zawsze na wagę złota. Będziesz częściej zapraszany do współpracy.

Co zrobić, aby stać się
ekspertem medialnym czyli Key Opinion Leader?

Key Opinion Leader (Lider Opinii) – jest to osoba, która
cieszy się szczególnym autorytetem w swojej branży lub dziedzinie i ma
wpływ na opinie i preferencje określonej grupy społecznej lub zawodowej. Co
zrobić, aby stać się KOL?

  1. Odpowiedz
    sobie na pytanie, czy jesteś specjalistą w danej dziedzinie. Czy masz
    odpowiednią wiedzę? Czy rzeczywiście znasz się na temacie? Pamiętaj, że dla
    mediów atrakcyjniejszy jest dobrze podany fragment wiedzy, niż eksperckość.
  2. Przemyśl
    czy ta wiedza jest ciekawa dla mediów. Zastanów się, jakie media mogą być
    zainteresowane, a także w jakich chciałbyś się znaleźć (jakie tytuły wzmocnią
    Twoją markę). Pomyśl, co z Twojej dziedziny byłoby ciekawe dla mediów, w
    których chciałbyś być.
  3. Rozpocznij
    przygodę z mediami od mediów branżowych, abyś mógł zaistnieć jako ekspert w
    danej dziedzinie.
  4. Rozpocznij
    współpracę z prasą ogólnopolską i portalami. To może być dobry początek do
    wypłynięcia na szersze wody.

Jakie aktywności możesz
podejmować, które przybliżą Cię do bycia ekspertem medialnym?

  1. Stwórz swoje miejsce w sieci. To może być strona internetowa z
    Twoim biogramem, doświadczeniem i portfolio, blog, na którym dzielisz się
    wiedzą czy aktywne konto w mediach społecznościowych np. na LinkedIn, gdzie
    przedstawiasz swoje CV, a jednocześnie możesz publikować artykuły blogowe, brać
    udział w dyskusjach, czy na Twitterze – to najchętniej cytowany serwis społecznościowy
    przez dziennikarzy. Możesz stworzyć swoje miejsce również na Facebooku czy Instagramie
    i jeszcze bardziej wchodzić w interakcje z odbiorcami robiąc live’y. 
  2. Pomyśl o wystąpieniu na konferencji branżowej. Zrób listę ważnych dla Twojej branży
    wydarzeń i skontaktuj się z organizatorem z propozycją bezpłatnej prelekcji.
    Zaproponuj temat, który jest Ci bliski i jednocześnie istotny dla uczestników.
    To będzie okazja nie tylko do zaprezentowania się na forum, ale jednocześnie
    możliwość poznania również dziennikarzy, którzy często bywają na ciekawych
    konferencjach.
  3. Dołącz do organizacji czy
    stowarzyszeń
    , w
    których możesz uczestniczyć w ważnych z punktu widzenia Twojej drogi zawodowej
    projektach. Zazwyczaj nowe inicjatywy są interesujące dla mediów. Dla Ciebie to
    może być ciekawe doświadczenie oraz sposób nawiązania kontaktu z
    dziennikarzami, który wydarzy się „samoistnie”. Możesz również przemyśleć
    założenie własnej organizacji i budowanie jej rozpoznawalności.

Na koniec pamiętaj, że w budowaniu marki ekspert w mediach wiek nie ma znaczenia. Czasami spotykam się z pytaniem: „Ale czy ja nie jestem za młoda /-y, aby wypowiadać się w roli eksperta w mediach?”. Odpowiedź brzmi: nie. Liczy się Twoja wiedza, znajomość tematu oraz sposób jej zaprezentowania.

Jeżeli chcesz pochylić się nad swoją marką eksperta w mediach, dołącz na pokład kursu "Podbij media w 30 dni! Ty i Twoja marka w mediach". Przeanalizujesz swoją markę, poznasz świat mediów, przygotujesz atrakcyjne materiały prasowe i nawiążesz współpracę z mediami.

Startujemy 24 sierpnia. Program kursu sprawdzisz TUTAJ.

rolinger-2

Skontaktuj się

  • +48 509 547 609

  • biuro@rolingerpr.pl

Dołącz do mnie