Informacja prasowa jest dla PR-owca niczym skalpel dla chirurga. To podstawowe narzędzie pracy, którym trzeba posługiwać się precyzyjnie i z wyczuciem. Dlaczego komunikat prasowy jest tak ważny w komunikacji z mediami? Jakie funkcje pełni? I czy wysłanie pojedynczego komunikatu prasowego ma sens?
Czym jest (a czym nie) komunikat prasowy?
Komunikat prasowy to wymagający materiał. Nie chodzi o to, żeby napisać laurkę na temat marki. Na nic zda się tekst, w którym roi się od sformułowań typu „najlepsza firma”, „imponujące efekty” czy „wyjątkowa oferta”.
Tak – podstawową funkcją komunikatu prasowego jest wzbudzić zainteresowanie mediów. Jednak dziennikarz chce prawdy, a nie lukru. Jego uwagę zwróci to, co marka rzeczywiście osiągnęła i jaką zmianę wprowadziła w świecie, a nie puste przymiotniki.
Dlatego pierwszym przykazaniem wysyłki komunikatu prasowego brzmi – informuj, a nie reklamuj. Znajdź temat, który zaintryguje dziennikarza. Temat, który z jednej strony porusza problem „na topie”, a z drugiej przedstawia wizję Twojej marki i ważne dokonania. Wtedy pojawi się szansa, że dziennikarz opublikuje informację prasową i zaistniejesz w medialnej przestrzeni.
Po co wysyłać komunikaty prasowe?
To pytanie może się wydawać retoryczne – no przecież po to, żeby dziennikarz napisał o nas w prasie czy zaprosił do programu. Tak, ale to tylko część prawdy.
Agencja PR wysyła komunikat prasowy nie tylko po to, żeby został opublikowany.
Zwłaszcza w momencie, gdy marka dopiero zaczyna pracę nad obecnością w mediach. Przy pierwszych komunikatach prasowych najbardziej liczy się to, że marka zaistnieje w świadomości dziennikarza i dziennikarz zacznie ją kojarzyć z konkretnym tematem.
Zajrzyj także do mojego artykułu Od czego zacząć kontakt z mediami?
Jakie jeszcze funkcje pełni wysyłka komunikatów prasowych?
- Podtrzymuje kontakt z mediami. Dziennikarz dzięki informacji prasowej pamięta o marce. Nawet jeśli nie publikuje materiału czy się nie odpisuje, wciąż kojarzy nazwę brandu czy dane nazwisko.
- Dostarcza informacji. Dla dziennikarzy jest bardzo ważne, żeby „trzymać rękę na pulsie” – gromadzić informacje z różnych branż, badania, raporty itd. Komunikaty prasowe to dla niego świetne źródło danych. A gdy dziennikarz wykorzysta w swoim materiale fragment informacji prasowej, przywoła nazwę marki lub nawet poprosi o komentarz.
- Pozwala dziennikarzowi zrozumieć misję marki. Komunikaty prasowe nie tylko dostarczają informacji, co firma robi, ale także dlaczego to robi. W komunikacie prasowym można zawrzeć te istotne informacje, które trudno zmieścić np. w krótkiej wiadomości mailowej.
- Buduje wizerunek marki. Aktywna wysyłka komunikatów prasowych to znak, że marka działa dynamicznie i jest nowoczesna, bo rozumie, jak ważne są działania PR-owe. A z takimi markami media chętniej się kontaktują.
Zajrzyj także do mojego artykułu Co daje wysyłka komunikatów prasowych.
Pamiętaj, że informacja prasowa powinna być napisana zgodnie z zasadami redakcyjnymi – mieć atrakcyjny tytuł, wyrazisty wstęp, być napisana prostym językiem i poprawną polszczyzną. Atrakcyjność komunikatu wzmacniaj dodatkowe materiały takie jak: zdjęcie, grafika, infografika czy video.
Pojedynczy komunikat prasowy – czy to ma sens?
Agencje PR-owe spotykają się czasem z prośbą, żeby pomogły klientowi wysłać pojedynczy komunikat prasowy. Do mnie także zgłaszają się takie osoby. Wtedy stawiam sprawę jasno – mogę wysłać jeden komunikat prasowy, ale wyłącznie w ramach minimum miesięcznej współpracy. Dlaczego?
Wsparcie PR-owe nie polega po prostu na wysłaniu materiału do mediów. To praca na relacjach – zarówno moich z klientem, jak i z dziennikarzami.
Jeśli wyślę komunikat prasowy i dziennikarz zainteresuje się tematem, moim zadaniem jest także mu odpisać, odpowiedzieć na pytania czy w końcu umówić spotkanie. Muszę więc dobrze znać działalność mojego klienta i rozumieć specyfikę jego biznesu. A to wymaga spotkań, rozmów, zebrania informacji itd.
Budowanie obecności w mediach to zadanie dla wytrwałych. To pozyskiwanie zaufania dziennikarzy i budowanie eksperckości. A to wymaga oczywiście czasu.
Dlatego dla mnie współpraca, która przyniesie efekty, powinna trwać minimum 3 miesiące. Oczywiście realizuję także miesięczne projekty, ale z klientami, których już znam.
Zajrzyj także do mojego artykułu Jak wygląda współpraca z agencją (Rolinger)PR?
Czas podbić media? Zróbmy to razem
Jeśli chcesz rozwinąć swoją markę dzięki obecności w mediach, zapraszam Cię do kontaktu. Umówimy się wstępną konsultację i porozmawiamy o naszej współpracy.
Dla osób, które chcą wejść w świat mediów, przygotowałam także e-book Jak współpracować z mediami?
To jak? Już czas, żeby świat o Tobie usłyszał, prawda?
Kategorie

Odbierz prezent
Jak współpracować z mediami?

Skontaktuj się
+48 509 547 609
biuro@rolingerpr.pl