Informacja prasowa jest dla PR-owca niczym skalpel dla chirurga. To podstawowe narzędzie pracy, którym trzeba posługiwać się precyzyjnie i z wyczuciem. Dlaczego komunikat prasowy jest tak ważny w komunikacji z mediami? Jakie funkcje pełni? I czy wysłanie pojedynczego komunikatu prasowego ma sens?

Czym jest (a czym nie) komunikat prasowy?

Komunikat prasowy to wymagający materiał. Nie chodzi o to, żeby napisać laurkę na temat marki. Na nic zda się tekst, w którym roi się od sformułowań typu „najlepsza firma”, „imponujące efekty” czy „wyjątkowa oferta”. 

Tak – podstawową funkcją komunikatu prasowego jest wzbudzić zainteresowanie mediów. Jednak dziennikarz chce prawdy, a nie lukru. Jego uwagę zwróci to, co marka rzeczywiście osiągnęła i jaką zmianę wprowadziła w świecie, a nie puste przymiotniki. 

Dlatego pierwszym przykazaniem wysyłki komunikatu prasowego brzmi – informuj, a nie reklamuj. Znajdź temat, który zaintryguje dziennikarza. Temat, który z jednej strony porusza problem „na topie”, a z drugiej przedstawia wizję Twojej marki i ważne dokonania. Wtedy pojawi się szansa, że dziennikarz opublikuje informację prasową i zaistniejesz w medialnej przestrzeni.  

Po co wysyłać komunikaty prasowe?

To pytanie może się wydawać retoryczne – no przecież po to, żeby dziennikarz napisał o nas w prasie czy zaprosił do programu. Tak, ale to tylko część prawdy. 

Agencja PR wysyła komunikat prasowy nie tylko po to, żeby został opublikowany. 

Zwłaszcza w momencie, gdy marka dopiero zaczyna pracę nad obecnością w mediach. Przy pierwszych komunikatach prasowych najbardziej liczy się to, że marka zaistnieje w świadomości dziennikarza i dziennikarz zacznie ją kojarzyć z konkretnym tematem. 

Zajrzyj także do mojego artykułu Od czego zacząć kontakt z mediami?

Jakie jeszcze funkcje pełni wysyłka komunikatów prasowych? 

  • Podtrzymuje kontakt z mediami. Dziennikarz dzięki informacji prasowej pamięta o marce. Nawet jeśli nie publikuje materiału czy się nie odpisuje, wciąż kojarzy nazwę brandu czy dane nazwisko.
  • Dostarcza informacji. Dla dziennikarzy jest bardzo ważne, żeby „trzymać rękę na pulsie” – gromadzić informacje z różnych branż, badania, raporty itd. Komunikaty prasowe to dla niego świetne źródło danych. A gdy dziennikarz wykorzysta w swoim materiale fragment informacji prasowej, przywoła nazwę marki lub nawet poprosi o komentarz.
  • Pozwala dziennikarzowi zrozumieć misję marki. Komunikaty prasowe nie tylko dostarczają informacji, co firma robi, ale także dlaczego to robi. W komunikacie prasowym można zawrzeć te istotne informacje, które trudno zmieścić np. w krótkiej wiadomości mailowej.
  • Buduje wizerunek marki. Aktywna wysyłka komunikatów prasowych to znak, że marka działa dynamicznie i jest nowoczesna, bo rozumie, jak ważne są działania PR-owe. A z takimi markami media chętniej się kontaktują.

Zajrzyj także do mojego artykułu Co daje wysyłka komunikatów prasowych.

Pamiętaj, że informacja prasowa powinna być napisana zgodnie z zasadami redakcyjnymi – mieć atrakcyjny tytuł, wyrazisty wstęp, być napisana prostym językiem i poprawną polszczyzną. Atrakcyjność komunikatu wzmacniaj dodatkowe materiały takie jak: zdjęcie, grafika, infografika czy video.

Pojedynczy komunikat prasowy – czy to ma sens?

Agencje PR-owe spotykają się czasem z prośbą, żeby pomogły klientowi wysłać pojedynczy komunikat prasowy. Do mnie także zgłaszają się takie osoby. Wtedy stawiam sprawę jasno – mogę wysłać jeden komunikat prasowy, ale wyłącznie w ramach minimum miesięcznej współpracy. Dlaczego? 

Wsparcie PR-owe nie polega po prostu na wysłaniu materiału do mediów. To praca na relacjach – zarówno moich z klientem, jak i z dziennikarzami.

Jeśli wyślę komunikat prasowy i dziennikarz zainteresuje się tematem, moim zadaniem jest także mu odpisać, odpowiedzieć na pytania czy w końcu umówić spotkanie. Muszę więc dobrze znać działalność mojego klienta i rozumieć specyfikę jego biznesu. A to wymaga spotkań, rozmów, zebrania informacji itd. 

Budowanie obecności w mediach to zadanie dla wytrwałych. To pozyskiwanie zaufania dziennikarzy i budowanie eksperckości. A to wymaga oczywiście czasu. 

Dlatego dla mnie współpraca, która przyniesie efekty, powinna trwać minimum 3 miesiące. Oczywiście realizuję także miesięczne projekty, ale z klientami, których już znam. 

Zajrzyj także do mojego artykułu Jak wygląda współpraca z agencją (Rolinger)PR?

Czas podbić media? Zróbmy to razem

Jeśli chcesz rozwinąć swoją markę dzięki obecności w mediach, zapraszam Cię do kontaktu. Umówimy się wstępną konsultację i porozmawiamy o naszej współpracy. 

Dla osób, które chcą wejść w świat mediów, przygotowałam także e-book Jak współpracować z mediami? 

To jak? Już czas, żeby świat o Tobie usłyszał, prawda? 

rolinger-2

Skontaktuj się

  • +48 509 547 609

  • biuro@rolingerpr.pl

Dołącz do mnie