Dlaczego warto PR

Jak PR rozwija biznes?

„Ostatniego dolara z budżetu marketingowego, wydałbym na PR.”
– Bill Gates

Obserwując rozwój marek, które dbają o swoją komunikację, uważam, że PR jest najlepszą inwestycją dla biznesu. Zanim powiesz: „no pewnie, to Twoja praca”, przeczytaj, jak systematycznie prowadzone działania PR wpływają na rozwój Twojej działalności.

O tym, jak ważne jest budowanie relacji z otoczeniem w biznesie (i nie tylko) wiemy wszyscy. Jednak przy planowaniu budżetu działania komunikacyjne zawsze schodzą na dalszy plan. Szkoda, ponieważ to one skutecznie wspierają sprzedaż, która dzisiaj stoi przed kilkoma wyzwaniami. Po pierwsze, produkty są do siebie podobne, często produkowane w tym samym miejscu. W wielu branżach jest duża konkurencja i nie jest łatwo się przebić, np. w branży kosmetycznej. Po drugie, klienci kupują inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Są świadomi, wyedukowani, szukają informacji, porównują, robią research. Już nie mamy jednej ścieżki zakupowej, tylko całą podróż – a już szczególnie w przypadku drogich produktów.

No dobrze, ale czym w ogóle jest PR?

Lubię poniższą definicję: „Public relations to sztuka i nauka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji.” – S. Black

W skrócie, działania PR polegają na systematycznym, zaplanowanym budowaniu relacji i komunikowaniu się z otoczeniem. PR jest pracą twórczą, wymaga cierpliwości, zaangażowania w budowanie dobrych relacji. Warto jednak to zrobić, aby wynieść swoją markę na wyższy poziom.

Może Ci się wydawać taki opis dość enigmatyczny, dlatego przedstawiam 5 argumentów, jak działania PR rozwijają biznes.

  1. Budujesz rozpoznawalność marki

Rozpoznawalność marki i umiejętność przebicia się przez szum marketingowy jest jednym z fundamentów dotarcia do klienta. Szczególnie trudne jest to dla nowych marek kosmetycznych, suplementów diety czy placówek medycznych, które świadczą standardowy zakres usług. Jak się wyróżnić? Co zrobić, aby klienci kupowali, nie obniżając cen? Kluczem jest systematycznie budowana charakterystyczna dla marki komunikacja – spójna we wszystkich kanałach: mediach tradycyjnych, społecznościowych i własnych (np. blogi, vlogi). Opracowując różne punkty styku klienta z Twoją marką tworzysz ekosystem, które wpływa na doświadczanie klienta, a to z kolei jest kluczowe do podjęcia decyzji zakupowej.

  1. Budujesz wartościowe relacje

Biznes rozwijamy przy współpracy z innymi ludźmi, dlatego też musisz trafić do swojej grupy docelowej. Przecież nie chcesz mówić do Milenialsów, jeśli Twój produkt jest skierowany do seniorów lub nie będziesz się komunikować tak jak w sektorze B2C, jeśli działasz w B2B i Twój klient oczekuje innej komunikacji, innych argumentów, innej wartości dodanej.

Budowanie dobrych relacji z przedstawicielami mediów, liderami opinii, instytucjami, influencerami czy innymi partnerami biznesowymi wymaga czasu i zaangażowania. Mimo to są tego warte, ponieważ zostaniesz zauważony, wzbudzisz zainteresowanie, sympatię, która jest nie bez znaczenia. Przecież najchętniej robisz biznes z ludźmi, których lubisz, prawda?

  1. Wzbudzasz zaufanie klientów

Ekspertka z branży medycznej, z którą miałam okazję współpracować, przez długi czas była bardzo sceptyczna do skuteczności działań PR i obecności w mediach. Uważała, że dzisiaj mało która kobieta czyta prasę poradnikową, kobiecą, przecież wszyscy siedzą w Internecie. Jednak szybko się przekonała, że to ma sens. Po publikacji artykułu w magazynie Claudia, w którym była główną ekspertką, przyszła pacjentka przyznając, że przeczytała artykuł i doszła do wniosku, że konsultacja z nią może rozwiązać jej wieloletnie dolegliwości bólowe.

Media mają ogromną siłę, którą warto umiejętnie wykorzystać. Konsultując artykuł, udzielając wywiadu, trafiasz do szerokiego grona odbiorców, którzy odbierają Ciebie jak eksperta i obdarzają zaufaniem. Czy też przed umówieniem się na wizytę do lekarza wpisujesz jego imię i nazwisko w wyszukiwarkę?

  1. Masz możliwość edukowania w przystępny sposób

Współpracują z mediami masz okazję wytłumaczyć nieścisłości, obalić mity, wyjaśnić zagadnienia, które wiesz, że często wzbudzają zaskoczenie Twoich pacjentów lub klientów, a o których warto mówić. Podając merytoryczne treści w przystępny, atrakcyjny, lifestylowy sposób, stajesz się cenionym i lubianym ekspertem.

  1. Przyciągasz partnerów biznesowych

Czy chciałbyś poznać ludzi, którzy tak jak Ty fascynują się Twoim obszarem działalności, rozumieją go, mają ciekawy pomysł na współpracę? Jak to zrobić? Oczywiście pomogą Ci spotkania networkingowe, konferencje branżowe, jednak z pomocą mediów trafisz do szerokiego grona osób. To trochę zaczyna działać lawinowo. Jedna publikacja generuje kolejną, zainteresowanie zaczyna rosnąć, a do Twojej skrzynki pocztowej coraz częściej wpadają maile z propozycjami współpracy: wystąpienie w roli prelegenta, napisanie eksperckiego artykułu, udzielenie wywiadu, zaprezentowanie produktu i prośba o zdjęcia, przygotowanie oferty czy nagranie kursu online (przykłady zaczerpnięte z informacji zwrotnej od klientów).

  1. Przyspieszasz wzrost

Czy realizacja powyższych punktów nie gwarantują rozwoju Twojego biznesu? Pamiętaj tylko, że działania PR potrzebują czasu, cierpliwości i lepiej o nich myśleć w perspektywie długofalowej.

PR otwiera nowe możliwości i pola do działania. Obserwuję to niemalże każdego dnia, np. gdy po jednym wywiadzie ekspertki w poczytnym portalu, po tygodniu jest zaproszona do Dzień dobry TVN, a potem do Pytania na Śniadanie. Da się? Tak, jeśli chcesz.

Jeśli szukasz dodatkowych informacji na temat PR i budowania relacji z mediami, polecamy Ci:

Jeśli masz pytania dotyczące wartości PR w Twojej firmie, chciałbyś się spotkać i opowiedzieć o swoich wyzwaniach komunikacyjnych, napisz do mnie: danuta@rolingerpr.pl

Autor: Danuta Rolinger-Bednarska