FootMedica – PR placówki medycznej

FootMedica Klinika Zdrowej Stopy to sieć gabinetów podologiczno-fizjoterapeutycznych, która kompleksowo zajmuje się diagnostyką, leczeniem oraz profilaktyką zaburzeń w obrębie stóp i narządu ruchu. Posiada wieloletnie doświadczenie w wykonywaniu indywidualnych wkładek ortopedycznych.

Rozpoczynając pracę nad realizacją strategii PR placówki medycznej postawiliśmy sobie za cel, aby przybliżyć dziedzinę podologii. Szczególnie, że jeszcze kilka lat temu była raczkującą dziedziną w Polsce.

Oferta kliniki wyróżnia się na tle innych tego typu placówek. W gabinecie podologii ortopedycznej specjaliści łączą tradycyjne badanie stóp z techniką komputerową. Dzięki temu fizjoterapeuta może ocenić nawet niewielkie zmiany stóp, a następnie zaproponować odpowiednią terapię. Na miejscu wykonują indywidualne wkładki ortopedyczne, które nie tylko podpierają stopy, ale także wspomagają i stymulują określone ich funkcje. Z kolei w gabinecie podologii pielęgnacyjno-leczniczej podolodzy zajmują się problemami dermatologicznymi stóp oraz profesjonalną pielęgnacją.

Cele działań PR

  • Działania edukacyjne i zwiększenie świadomości na temat profilaktyki i prawidłowej pielęgnacji stóp. Zachęcenie do wykształcenia nawyku wykonywania regularnych badań stóp.
  • Budowanie eksperckiego wizerunku w dziedzinie podologii ortopedycznej i pielęgnacyjno-leczniczej.
  • Budowanie wizerunku nowoczesnej, specjalistycznej kliniki, w której w sposób nieinwazyjny można zadbać o zdrowie stóp.

Wyzwanie

Wyniki badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia (kwiecień 2014) wskazały, że tylko 12% respondentów twierdzi, że Polacy dbają o swoje stopy. Blisko 70% Polaków przyznaje się, że aktualnie ma jakieś problemy zdrowotne związane ze stopami. Większość osób borykających się z problemami stóp (nadpotliwość, odciski, modzele) próbuje je leczyć samodzielnie przy użyciu domowych sposobów (49%) lub samodzielnie za pomocą leków OTC (40%). Odwiedzanie lekarza lub salonu kosmetycznego należy do rzadkości (ok. 10% respondentów).

Analiza

Przeanalizowaliśmy grupę docelową. Nie było zaskoczeniem, że najbardziej zainteresowane zdrowiem i profilaktyką są kobiety, które dbają o zdrowie całej rodziny: partnera, dzieci i własnych rodziców – seniorów.
W planowaniu komunikacji wzięliśmy również pod uwagę amatorów takich sportów jak bieganie czy narciarstwo.

Strategia PR

Działania PR oparliśmy o edukację i podnoszenie świadomości na temat profilaktyki, nowoczesnej diagnostyki i leczenia stóp. Zaplanowaliśmy długofalowe działania media relations oraz content marketing.

Efekty

W trakcie ponad 3-letniej współpracy:

  • Nawiązaliśmy współpracę z redakcjami topowych wydawnictw, m.in. Edipresse, Agora, Bauer, Burdamedia, Marquard, Grupa Zwierciadło, Grupa ZPR, Ringier Axcel Springer, Motor Presse Polska, Polska Press.
  • Dziennikarze z wysoką częstotliwością otrzymywali merytoryczne materiały prasowe. Nasi specjaliści zwracali uwagę na problemy zdrowotne stóp i ich wpływ na wyższe partie narządu ruchu. Za pośrednictwem mediów prowadzili proces edukacyjny.
  • Opracowaliśmy szereg dedykowanych eksperckich artykułów, które ukazały się m.in. w Be Active, Newsweek Zdrowie, Dobra Mama, Kurier TV, mamotoja.pl, poradnikzdrowie.pl, claudia.pl, polki.pl, interia.pl, supermamy.pl, mądrzy-rodzice.pl.
  • Opracowaliśmy infografiki na temat zdrowia stóp, które media chętnie wykorzystywały lub inspirowały się do opracowywania artykułów z udziałem klienta.
  • Nawiązaliśmy współprace indywidualne z dziennikarzami, z którymi wspólnie opracowaliśmy inspirujące i ciekawe artykuły eksperckie. Artykuły były chętnie udostępniane w mediach społecznościowych (Facebook). 3 artykuły dedykowane dla portalu Mądrzy-rodzice.pl zostały udostępnione ponad 150 razy każdy. Z kolei artykuł z portalu kobieta.gazeta.pl udostępniony został ponad 130 razy.
  • Opracowaliśmy hasło wysyłek kreatywnych do mediów Idę tam, gdzie mnie stopy poniosą. Przygotowaliśmy wysyłki kreatywne.
  • Hasło Idę tam, gdzie mnie stopy poniosą stało się mottem kliniki i widnieje na jednej ze ścian gabinetów (warto wpaść do kliniki na kompleksowe badanie stóp i zrobić sobie zdjęcia na „ściance” 😉 ).
  • Wypracowaliśmy łącznie 1022 publikacje w mediach zdrowotnych, poradnikowych, kobiecych, lifestylowych, parentingowych, sportowych, ogólnoinformacyjnych, regionalnych, których zasięg wyniósł ponad 30 mln osób, osiągając kwotę ekwiwalentu reklamowego (AVE) na poziomie prawie 25 mln zł.
  • Byliśmy obecni w topowych magazynach kobiecych, takich jak Twój STYL, Vogue, Uroda życia, Wysokie obcasy, Gazeta Wyborcza, Zwierciadło, Glamour, VIVA, Be Active, Shape.
  • Wypracowaliśmy wartościowe publikacje na portalach internetowych, takich jak: medonet.pl, gazeta.pl, Interia.pl, poradnikzdrowie.pl, zwierciadlo.pl, polki.pl, kobieta.pl, itd. Nasz artykuł ekspercki z infografiką ukazał się na stronie głównej Onet.pl.
  • Nasza informacja prasowa została udostępniona we wszystkich miastach portalu naszemiasto.pl (ponad 500 publikacji), które są lokalnymi portalami i obejmują całą Polskę.
  • Za wszystkie publikacje, artykuły, które ukazały się w mediach wydaliśmy łącznie… 0 zł.

Podsumowanie

Rozpoczynając działania PR placówki medycznej FootMedica przeprowadziliśmy szereg rozmów z dziennikarzami, osobami z naszego otoczenia, słuchaliśmy historii pacjentów kliniki. Wiedzieliśmy, że wielu pacjentów nie wie, do kogo udać się z problemami skóry stóp i paznokci, np. wrastającymi paznokciami. Czy do kosmetyczki, do dermatologa czy już do chirurga? Dlatego tak ważna była edukacja na temat samego zawodu podologa.

Z drugiej strony chcieliśmy, aby temat stóp był całoroczny (zazwyczaj przypominamy sobie o stopach latem) oraz atrakcyjny, przystępny, ciekawy i jednocześnie merytoryczny. W zabawie słowem nie chcieliśmy stracić tego co najważniejsze – marki ekspertów, którzy reprezentują klinikę. Wszystkie artykuły miały wzmacniać ich dobry wizerunek.

Śmiało możemy stwierdzić, że obecnie FootMedica ze względu na swoją usługi oraz kompleksowo prowadzoną komunikację stała się liderem wśród placówek podologiczno-fizjoterapeutycznych.

Jeśli zastanawiasz się, czy działania PR mają sens i czy warto je prowadzić, polecamy Ci artykuły:

Natomiast, jeśli chcesz samodzielnie nawiązywać kontakty z mediami, polecamy Ci naszego ebooka: Jak współpracować z mediami? #markawmediach

Jeśli udało nam się Ciebie zainspirować do działania lub zastanawiasz się, jak wygląda współpraca ze mną, nie zawahaj się do mnie napisać: biuro@rolingerpr.pl .